Sunday, May 24, 2015

Perihal Neo Liberalisme - Part 4 (Akhir)

Share ngan kengkawan ?

Suka Entri Ni?



Penulis : Raihan Tahir

Walaupun saya ingin menulis lebih panjang berkenaan topik ini tetapi atas sebab-sebab tertentu saya akan berhenti pada part ini. Antara sebab-sebab itu anda boleh baca secara tersirat dalam post kali ini.

Model Neoliberalisme pertama yg seolah-olah berjaya adalah di Chile iaitu selepas General Pinochet, dengan sokongan USA merampas kuasa dari parti Sosialis pimpinan Presiden Dr Allende pada 11 September 1973. Presiden Dr. Allende dari Parti Sosialis pada ketika itu cuba melaksanakan pendekatan ekonomi gaya Keynesian yang menimbulkan kemarahan penyokong dan sekutunya dari Parti Komunis dan juga saingan rapatnya dari Parti Christian Democrat.

Tanpa sokongan yang kuat, Presiden Allende dgn mudah digulingkan seperti Dr Morsi di Mesir oleh General Pinochet yg baru dilantik olehnya menjadi General Tertinggi Chile. Presiden Allende terbunuh pada hari rampasan kuasa dan beribu2 pembantu dan penyokongnya dibunuh kemudiannya oleh kerajaan junta.

Pada tahun 1975 General Pinochet mula melaksanakan idea-idea neoliberalisme dan membuahkan hasil yang menarik.

Namun akhirnya berlaku masalah kewangan di akhir tahun 1980an dan seperti program Thatcherisme di UK, neoliberalisme akhirnya gagal bertahan (not sustainable).

Seperti juga program neoliberalisme gaya Thatcherisme yg ditiru Tun Dr M pada akhir 1980an di Malaysia, kegawatan ekonomi 1997-1998 tidak dapat dihalang.

Dalam kata lain, neoliberalisme hanya mampu melewatkan krisis ekonomi jika ianya gagal dipindahkan ke negara lain dengan kadar segera.

WaLlahu a'lam.

Luorang mungkin belum baca

0 comments:

Post a Comment

Advertisements

Advertisements