Tuesday, August 14, 2012

Celcom Permudah Bayaran Zakat

Share ngan kengkawan ?

Suka Entri Ni?




PENGGUNA rangkaian telekomunikasi Celcom kini boleh menjalankan tanggungjawab membayar zakat fitrah secara lebih mudah menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS).

Dikenali sebagai Celcom M-Fitrah, pengendalinya, Celcom Axiata Berhad merupakan syarikat telekomunikasi mobiliti pertama negara yang diberi kuasa sebagai agen memungut bayaran zakat fitrah.

Pelaksanaan operasinya akan melibatkan pengguna-pengguna di negeri Selangor, Melaka, Kedah, Perlis, Terengganu, Kelantan, Pahang dan Sabah.

Celcom M-Fitrah terbuka kepada pelanggan pra-bayar dan pasca bayar Celcom yang mana nilai bayaran zakat fitrah akan dicaj pada bil atau ditolak daripada nilai kredit.

Untuk membuat pembayaran, pelanggan Celcom perlu menaip FITRAH dan dihantar ke 21999.

Mereka kemudian dikehendaki memilih negeri dan menyatakan maklumat seperti nama penuh dan nombor kad pengenalan serta butiran individu di bawah jagaan yang ingin dibayarkan bersama.

Seterusnya, mereka akan menerima SMS untuk mengesahkan nilai yang akan dicaj sebelum mendapat resit bayaran daripada Majlis Agama Islam Negeri.

Menariknya, untuk setiap SMS yang dihantar atau diterima, tiada sebarang caj dikenakan.

Selepas selesai pembayaran, pelanggan perlu melayari laman web mfitrah.celcom.net.my untuk tujuan pengesahan alamat e-mel.

Menurut Ketua Operasi dan Data Termaju Celcom Axiata Berhad, Afizulazha Abdullah, Celcom sentiasa menyediakan platform terbaik bagi pengguna Muslim melaksanakan tuntutan dan kewajipan mereka sebagai seorang Islam.

''Celcom M-Fitrah merupakan medium pembayaran alternatif untuk mereka yang tiada masa melawat pusat pungutan zakat, individu kelainan upaya serta sesiapa sahaja yang yang ingin memudahkan urusan pembayaran zakat fitrah.

''Keseluruhan transaksi M-Fitrah sebenarnya hanya mengambil masa kurang daripada tiga minit,'' katanya.

Beliau memberitahu lagi, setiap tahun, Celcom akan bekerjasama dengan Lembaga Zakat Selangor untuk menyediakan kemudahan tersebut di mana pada 2010, syarikat itu berjaya menjadi agen zakat dengan kutipan tertinggi di kalangan institusi korporat di Selangor.

''Oleh kerana itu, perkhidmatan M-Fitrah menjadi semakin popular dan pengguna Muslim harus mengambil peluang ini sebaik mungkin untuk melaksanakan urusan wajib pembayaran zakat fitrah secara lebih mudah,'' jelas Afizulazha.

Nota: Macam macam .. bih tu aqad dan do'a cemana ??

Luorang mungkin belum baca

0 comments:

Post a Comment

Advertisements

Advertisements