Thursday, May 21, 2015

Perihal Neo Liberalisme - Part 1 (Pengenalan)

Share ngan kengkawan ?

Suka Entri Ni?



Penulis : Raihan Tahir 

Sejak akhir akhir ini ramai org mulai berminat utk mengkaji teori-teori ekonomi dan model-modelnya. Malah ada yg bertanya kepada saya berkenaan hal-hal ini kerana menyangka saya seorang professor sebenar.

Sebelum saya menulis lebih lanjut berkenaan  neoliberalisme, adalah lebih baik jika saya terangkan dahulu latar belakang saya agar tidak disalah faham.

Saya bukanlah seorang professor di mana-mana universiti malah sebenarnya hanya seorang pelajar tua di peringkat PhD yg tidak habis-habis lagi walau sudah di tahun ke-6. Bidang pengkhususan saya adalah Pengurusan Teknologi dan bukan bidang ekonomi secara lansung.

Kali pertama saya mempelajari asas-asas ekonomi secara formal adalah pada tahun 1994 ketika di tahun kedua pengajian saya dalam bidang Kejuruteraan Kapalterbang di Imperial College, London. Kali kedua pula adalah pada tahun 2006 ketika mengikuti kursus MBA di UiTM Malaysia. 

Selebihnya adalah pengalaman saya sendiri dari berkerja secara formal semenjak tahun 1998, berkerja sambilan dan berniaga sejak tahun 1994 dan sebagainya. Oleh itu saya banyak dipengaruhi oleh teori-teori ekonomi berdasarkan industri (industrial economics), khasnya dlm bidang-bidang pembuatan (production) berdasarkan pengalaman saya dalam lebih 20 tahun berkerja dan berniaga, khasnya bidang kejuruteraan dari R&D hingga ke urusan baikpulih (maintenance) dan khidmat pelanggan (customer support and services).

Walaupun dahulu saya kuat dipengaruhi idea-idea Joseph Schumpeter (Schumpeterian) dan Karl Popper yg sedikit sebanyak pernah menjadi penyokong kepada idea-idea neoliberalisme, akhir-akhir ini saya lebih cenderung kepada idea-idea sosialisme.

Saya juga secara tidak rasmi (informal) dipengaruhi oleh idea-idea dari golongan Islamis kerana saya pernah terlibat dgn program-program usrah semenjak di  tingkatan 1 pada tahun 1986 dan lebih aktif dengan golongan ini ketika di UK di tahun-tahun 90an.

Oleh itu posisi saya pada masa ini bolehlah dikategorikan sebaga Salafi Sosialis.

WaLlahu a'lam.

Luorang mungkin belum baca

0 comments:

Post a Comment

Advertisements

Advertisements