Saturday, May 23, 2015

Perihal Neo Liberalisme - Part 3

Share ngan kengkawan ?

Suka Entri Ni?



Penulis : Raihan Tahir 

Sebelum saya ceritakan lagi sambungan kisah neoliberalisme adalah penting untuk kita memahami sedikit kaedah-kaedah teori dan praktikal dalam memahami kerangka2 sistem ekonomi.

Terdapat dua kerangka besar ekonomi iaitu yang bersifat kecil (micro) dan besar (macro). Micro-economy lebih menjurus kepada pemain-pemain dalam industri dan bagaimana mereka menyumbang dalam sistem ekonomi yg lebih besar (macro). Neoliberalisme adalah sejenis teori di peringkat macro dengan fokus kepada polisi-polisi kewangan dan fiskal (struktur perlaksanaan ekonomi).

Seperti yg saya tuliskan pada Perihal Neo Liberalisme - Part 1, saya sebenarnya hanya mulai memahami hal-hal teori dan falsafah ini ketika mengikuti kursus teori-teori di tahun pertama kajian PhD saya di UPM di GSM (kini PBS) pada tahun 2009. Ini kerana ketika itu kami diperkenalkan kepada konsep-konsep falsafah, methodologi dan jenis-jenis teori dalam pengurusan dan ekonomi (industrial, bukan macro atau micro) seperti Teori Berdasarkan Sumber cetusan Barney (Resource-based Theory, 1990). 

Sebelum dari itu, saya lebih banyak mengkaji teori-teori lain seperti hasil kerja Prof Michael Porter dari Harvard yg banyak dipengaruhi idea-idea Schumpeterian dan sekaligus menolak Resource-based Theory sebagai bukan teori tetapi hanya sebuah pandangan alam (worldview) atau kini dipanggil Resource-based View - RBV. Dalam kerangka RBV yang tersangat besar ini, idea-idea pengurusan innovasi pula biasanya dipengaruhi kerangka lain yg dipanggil Dynamic Capability View (DCV) yg bermula sejak dicadangkan oleh Prof David Teece pada tahun 1997.

Apa yang berlaku adalah pada tahun 1985, Prof Michael Porter telah dibayar oleh Kerajaan USA untuk membuat kajian selama 5 tahun, bagaimanakah negara-negara seperti Jepun dan Singapura yang tiada sumber asli mencukupi, mampu bangkit menjadi negara-negara maju tanpa menggunakan model kapitalisme versi neoliberalisme yg juga gagal membangunkan ekonomi US secara mapan (sustainable) ketika itu. Hasilnya Prof Michael Porter menerbitkan buku unggulnya "The Competitive Advantage of Nations" pada tahun 1990 yg merupakan alternatif kepada neoliberalisme.

Karya unggul Michael Porter ini juga dijunjung oleh sesetengah pihak sebagai karya agung terbaru untuk menggantikan karya klasikal Adam Smith yang bertajuk "Wealth of Nations" (1776). Ianya juga menjadi panduan kepada negara2 Eropah ditahun2 awal 2000 bagi memantapkan kerangka ekonomi meteka. Model yang berasaskan Schumpeterian ini juga dipanggil National Innovation System = NIS. 

Namun teori-teori pengurusan dan ekonomi ini bersifat industrial dan kajian saintifik (berdasarkan data) bukannya teori-teori bersifat macro-economics seperti neo-liberalisme yang lebih bersifat falsafah, tanpa jalan praktikal yang jelas. Inilah juga punca saya menolak teori-teori neoliberalisme sejak awal, sehingga saya mula mengkaji teori sosialisme!


Luorang mungkin belum baca

0 comments:

Post a Comment

Advertisements

Advertisements