Friday, August 3, 2012

Fakta Sains Yang Jarang Diketahui

Share ngan kengkawan ?

Suka Entri Ni?



* Bentuk air hujan tidak sama dengan bentuk air mata. Bentuk air hujan adalah bulat.

* Benda padat yang dipanaskan akan terus berubah jadi gas, tidak perlu jadi cecair lebih dahulu.

* Gorila tidur di sarang yang dibuat dari ranting-ranting pohon dan dedaunan. Gorila jantan biasanya tidur di tanah, sementara gorila betina tidur di sarang di atas pohon.

* Sebagian besar proses pencernaan terjadi bukan diperut, tapi di usus kecil.

* Cairan merah yang keluar dari daging stik setengah masak bukan merupakan darah, tetapi mioglobin, iaitu“sepupu” darah yang ada di gentian otot.

* Beg bungkusan kertas dan plastik sama-sama mempunyai sifat buruk. Beg plastik susah diurai, sementara beg kertas memerlukan tenaga yang banyak semasa pembuatannya.

* Bulu beruang kutub itu transparen, bukan putih. Kulit mereka juga bukan putih, melainkan hitam. Ketika berada di kawasan panas dan lembap, kulit mereka boleh menjadi warna hijau kerana lumut.

* Pemetaan lidah yang menentukan bahagian tertentu untuk mengecap rasa tertentu itu adalah tidak benar. Seluruh rasa dapat dikecap oleh semua bahagian lidah.

* Ketika Anda hidup, otak berwarna merah muda. Ketika anda meninggal, otak berubah jadi kelabu

* Merkuri bukan satu-satunya cairan metal. Gallium (Ga) berbentuk pepejal pada suhu ruangan, tapi akan meleleh ketika diletakkan di tangan. Cesium (Cs) dan fransium (Fr) juga boleh mencair di sekitar suhu bilik

* Ikan Lumba-lumba tidak minum air laut. Mereka mendapat cairan dari makanan yang mereka makan. Minum air laut boleh membuatkan mereka sakit, bahkan mati.

* Union Soviet adalah negara pertama yang berjaya mendaratkan pesawat di bulan. Tahun 1959, Luna 2 berjaya mendarat di bulan. Tahun 1966, Luna 9 juga mendarat di sana. Empat bulan kemudian, Amerika Syarikat baru berjaya mendaratkan pesawat mereka, Surveyor I.

Luorang mungkin belum baca

0 comments:

Post a Comment

Advertisements

Advertisements