Wednesday, August 8, 2012

Akta Banteras Jenayah Siber Dibentang Oktober Ini

Share ngan kengkawan ?

Suka Entri Ni?


Kementererian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menjangkakan Akta Pembelian Atas Talian bakal dibentangkan di Dewan Rakyat untuk bacaan pertama pada sesi persidangan Oktober ini.

Sebelum ini, KPDNKK mengumumkan peningkatan 130 peratus jenayah siber kepada 11, 930 kes dicatatkan dari Januari tahun lalu berbanding 8, 090 kes dilaporkan pada 2010 pleh Cyber999 Help Centre.

Pecahan statistik itu menunjukkan jenayah penipuan menjadi kes majoriti dilaporkan kepada 4, 175 kes, penyebaran kod berniat jahat sebanyak 3, 452 kes dan pencerobohan berada di tempat ketiga iaitu 2, 345 kes.

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, ketika ini cadangan penubuhan akta terbabit dalam proses draf terakhir sebelum ia dibentangkan pada waktu yang dijangkakan itu.

Beliau berkata, penubuhan akta siber penting membolehkan undang-undang perniagaan secara maya itu dapat diperkemaskan dan memberi kemudahan kepada pelbagai pihak.

"Menerusi akta ini nanti, kita akan dapat mengetahui status peniaga didalam talian kerana terdapat syarat untuk menampilkan maklumat mereka bagi mengelakkan kes penipuan ketika proses pembelian dilaksanakan", katanya.



Luorang mungkin belum baca

0 comments:

Post a Comment

Advertisements

Advertisements